środa, 21 sierpnia 2024

The Great Smoky Mountains na zakończenie lata





Great Smoky Mountains to część Appalachów ciągnący się 3000 km od Alabamy po Nową Funlandię. Nazwa pasma górskiego  pochodzi od zawsze tu obecnej szaro-niebieskiej mgły. Czirokezi nadali tym górom nazwę Shaconage, co oznacza "miejsce niebieskiego dymu". Dziś Great Smoky Mountains znajdują się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO i są rezerwatem biosfery chroniącym lasy liściaste, ponad 60 gatunków ssaków i 200 gatunków ptaków. Na szczególną uwagę zasługuje świat gadów i płazów. Na tym terenie żyje aż 31 różnych gatunków salamander. W potokach pełno jest pstrągów. 

Park jest rajem dla miłośników górskich wycieczek posiada najdłuższy na świecie szlak turystyczny - Szlak Appalachów - zwany The Appalachian Trail (w skrócie A.T.), który jest częstym motywem w filmach; m.in. A Walk in the Woods (Piknik z niedźwiedziami), Wild (Dzika droga), etc..












































30 komentarzy:

  1. Linda montaña. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Son realmente impresionantes. Atentamente.Te mando un beso 😘

      Usuń
  2. Piękne miejsce na Ziemi, urocze zdjęcia i ciekawa nazwa. Z chęcią bym sobie po takim szlaku pospacerowała. Szkoda, że kończy się lato. Dobrego czasu, uściski i serdeczności 🌺🍀🌞

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Minie lato, będzie piękna jesień ze wszystkimi kolorami natury, z bogactwem wszelakich plonów i innych atrakcji.
      Zawsze mnie takie wędrowanie i życie na szlaku kręciło. Tak jak i nowe miejsca, nowe obserwacje i ciekawostki.
      Rzeczywiście jest tu duża wilgotność i chociaż obszar jest górzysty, to jakby cieplejszy. U podnóża gór rosną rododendrony. Musi być pięknie wiosną, kiedy kwitną.
      Pozdrawiam 🤗

      Usuń
    2. Wiosna i lato są cudowne. I wczesna jesień 🍁🍂 A tutaj już naprawdę tę jesień czuć, już jej oddech na plecach powoduje dreszcze. Jednak jeszcze cieszę się wolnością i latem.
      Ja z kolei uwielbiam tzw. kino drogi. Lubię podróżować, poznawać nowe miejsca, ale co dom 🏡 to dom. Dobrego MaB. Myślałam o Tobie, a Ty napisałaś mi komentarz. 😘🌺🙏

      Usuń
    3. Kino drogi jest też moim ulubionym! Zawsze czekam na ciekawe propozycje, chętnie obejrzę choćby kolejny raz.😄

      Usuń
    4. Ukochany, wstrząsający: Into the Wild (2007) Seana Penna; inne ulubione: Prosta historia Davida Lyncha; Priscilla, królowa pustyni; Nomadland; Green Book i... Rain Man - tak na szybko.

      Usuń
    5. I jeszcze z Seanem Pennem This Must Be the Place - świetny film i jego rola.

      Usuń
    6. Już wpisuję na listę: Nomadland. Zaciekawił mnie, bo ja planuję na jesień życia zostać nomadką. 😀 "Into the Wild" wstrząsający, bardzo go przeżyłam, "Rain man" bardzo dawno widziałam , świetne kreacje Toma Cruisa i Dustina Hoffmana. Wzruszająca "Prosta historia" i"Green Book". "This Must Be the Place" i "Priscilla królowa pustyni" pamiętam, że miejscami były zabawne.
      Do tej listy dodałabym "Thelma & Louise", "Dzienniki motocyklowe", "Ścieżki" o przeprawie przez pustynną Australię. Pewnie przypomnę sobie więcej.

      Usuń
    7. Jest jeszcze stary film Pod osłoną nieba z Malkovichem i Scottem. no i - of course - Bony & Clyde, a T&lL uwielbiam. :)

      Usuń
    8. "Pod osłoną nieba" nie widziałam. Dziękuję za kolejne typy. 🤗

      Usuń
  3. Och, bardzo chciałabym zwiedzić parki w Stanach, znam je tylko z filmów, które rozbudzają apetyt każdego wędrowca, a jaki obszar!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyroda i przestrzenie robią oszałamiające wrażenie. Serdecznie pozdrawiam 🤗

      Usuń
  4. Ależ tam jest pięknie. Cudne widoki!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne widoki. Chętnie wybrałabym się na jakiś piękny szlak. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I szkoda wyjeżdżać. 🥲 Teraz idealnie będzie wybrać się w góry: po sezonie, kiedy tłumy już przejdą, a temperatury odrobinę spadną.

      Usuń
  6. Przepiękne krajobrazy! Zdjęcia zapierają dech w piersiach!
    27 gatunków salamandry! Zachwycające są te płazy.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam nadzieję, ale niestety nie spotkałam. Widziałam za to misia i dzikiego indyka. Miałam cudne widoki i szlaki. Zapisane w pamięci kilka pięknych, wspólnych rodzinnych wspomnień.🥰

      Usuń
    2. Muszę poprawić notatkę. W gazetce z mapą Great Smoky Mountains wyczytałam, że jest aż 31 gatunków salamander.

      Usuń
  7. Bajeczna ta kraina. Najbardziej mi się podobają zdjęcia wodospadów. Ale to pewnie dlatego, że po prostu lubię tą formę ukształtowania środowiska. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet czasem myślę, że chciałabym tu zamieszkać. Ale na dłuższą metę obawiam się, że mogłoby być jak z tym "Domkiem w Karkonoszach". 😆 Trzeba mi wrócić do rzeczywistości. Może kiedyś tu wrócę? Chciałabym!🥰😍

      Usuń
  8. Bardzo dziękuję za tę cudowną wędrówkę. Fantastyczne miejsce teraz i myślę, że także jesienią kiedy natura zmieni barwy . Uwielbiam takie klimaty:)
    Pozdrawiam cieplutko🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Góry ciepłą jesienią robią spektakularne wrażenie. Aż żal wyjeżdżać!

      Usuń
  9. Cudnie. Moje klimaty 👌👍✌️

    OdpowiedzUsuń
  10. Ależ tam pięknie!
    Na dziewiętnastym zdjęciu bardzo podobnie do Bieszczad.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście nieco przypominają Bieszczady, jednakże wyniesione są wyżej nad poziom morza z kilkoma najwyższymi szczytami powyżej 2000 m.np.m, oraz najwyższym szczytem w Tennessee Clingmans Dome 6,643 feet tj. 2025 m.n.p.m.
      Już dziś wiem, że te góry te chciałabym znów odwiedzić i zobaczyć w jesiennych barwach lub kiedy kwitną rododendrony (tj. maj/czerwiec ).

      Usuń
  11. Kiedyś oglądałam jakiś film przyrodniczy i była mowa o Smoky Mountains. Uwielbiam filmy przyrodnicze. Dzięki za śliczne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń