piątek, 5 kwietnia 2024

Problemista

Dziś chciałabym Was zaprosić na seans z Margaritą 🍹📽 


W rolach głównych Julio Torres jako Alejandro, Tilda Swinton jako Elizabeth i amerykański raper i producent muzyczny RZA jako Bobby.  "Problemista" to debiut reżyserski Julio Torresa.




Film łączy: surrealizm i wyścig z czasem, biurokrację oraz kreatywność, fantazję z problemami dnia codziennego. Opowiada o sile marzeń. Alejandro emigruje z Salwadoru do Nowego Jorku aby w „najbardziej konkurencyjnym mieście na świecie”, spełnić swoje wielkie marzenie - chce zostać projektantem zabawek. To, co zastaje na miejscu, przechodzi jego najśmielsze oczekiwania. Ciekawie przedstawiono w tym obrazie system imigracyjny , który przypomina wielopoziomową grę, gdzie kolejne komnaty skrywają klucze do kolejnych pomieszczeń i poziomów. Alejandro musi ją wygrać, by zostać w Nowym Jorku i spełnić swój "american dream". System jest bezwzględny. Trzeba sprytu, aby sobie z nim poradzić, ale główny bohater jest zdeterminowany. Czekając na realizację swoich marzeń, pracuje w zakładzie kriogenicznym. Tam "opiekuje się" i poznaje historię zamrożonego artysty Bobby'ego (RZA), który również był marzycielem - malarzem specjalizującym się w malowaniu jaj. Przy okazji Alejandro poznaje żonę Bobby'ego - Elizabeth (graną przez Tildę Swinton),  krytyczkę sztuki, która jest bezlitosna dla wszystkich. W przełomowym momencie, kiedy wydaje się, że już wszystko jest stracone i postać grana przez Torresa traci pracę przez nieumyślny incydent, Elizabeth daje mu szansę.  Alejandro ma jej pomóc zorganizować wystawę prac  męża. Ze wszystkich sił angażuje się w ten projekt w nadziei, że ona zasponsoruje mu wizę. W tym czasie próbuje dorobić w inny sposób, ale nie jest to takie proste. Tymczasem Elizabeth ma trudny charakter i wysokie wymagania. Gdziekolwiek się pojawi, rani ludzi, których spotyka, piętrzą się trudności. Między parą naszych głównych bohaterów również dochodzi do spięć. 
Tradycyjnie nie zdradzę zakończenia filmu, tylko może kilka takich moich obserwacji na koniec;

1. Czasem ludzie postrzegani przez otoczenie jako dysfunkcyjni i problematyczni mogą zacząć działać ze sobą w sprzyjających okolicznościach. Jakieś ich cechy się uzupełniają i zaczynają pracować na korzyść. Tak było z miłym Alejandro i pyskatą Elizabeth. Przeciwności jakie reprezentują te dwie postacie inspirują się nawzajem.

2. Osoby kreatywne rzadko rezygnują ze swoich planów, dzięki czemu często udaje im się znaleźć luki w systemie i rozwiązanie w beznadziejnych sytuacjach. Mogą tworzyć nowe wyjaśnienia, rozwiązania i nową jakość.

3. Nieustępliwość i tupet to cechy ludzi, którzy dążą do celu.


28 komentarzy:

  1. Surrealizm i fantazja to nie jest mój ulubiony gatunek, ale zainteresowało mnie Twoje podsumowanie, zwłaszcza p.2
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Abstrahując od treści filmu. Przykładowo tacy naukowcy, tyle razy przeprowadzają eksperymenty i badania, aż dojdą do jakichś wyników i mogą potwierdzić lub obalić jakąś tezę.

      Usuń
    2. Kreatywność jest bardzo pożądana w wielu dziedzinach, bo przełamuje stereotypy:-)

      Usuń
    3. O to to. Udoskonala stare, buduje nowe mosty.
      Przyjemnego dnia!

      Usuń
  2. Bardzo ciekawa propozycja, dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze się lubię podzielić cokolwiek mnie wzruszyło, poruszyło, zaskoczyło...
      Pozdrawiam serdecznie 🤗

      Usuń
  3. Gracias por la reseña. Tomó nota . Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias por visitar y comentar. Me alegro que lo hayas disfrutado. Te mando un beso.😘

      Usuń
  4. Uwielbiam Tildę. To jedna z moich ukochanych aktorek, więc zapewne obejrzę ten film, chociaż nie wiem, czy w kinie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tilda jest wspaniała. Jest niezwykła, nietuzinkowa i bardzo zdolna. Może zagrać niemal wszystko nawet role męskie. Jak to napisała jedna z krytyczek "jest perwersyjną reklamą piękna". Która jej rola podobała Ci się najbardziej?

      Usuń
  5. Bardzo lubię takie filmy, określam je tytułem- Moralnego niepokoju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię takie filmy. Jakoś mam szczęście do takich nieco dziwnych ostatnio. Ten przypomniał mi polską "Seksmisję" Juliusza Machulskiego ze względu na motyw hibernacji i zakład kriogeniczny, w którym pracował główny bohater. Dużo w nim symboliki, obserwacji ludzkich zachowań i nawiązań do kultury masowej, np. kultowych zabawek.

      Usuń
  6. Punkt 2. i 3. to wykapana ja. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważyłam, że osoby, które mają tupet, często sięgają po to, czego chcą. Talent to jednak za mało. Niekiedy trzeba o siebie zawalczyć.
      😀
      Nad czym teraz pracujesz?

      Usuń
    2. Już wszystko napisałam na blogu w szczegółach. ;)

      Usuń
    3. Myślałam, że to sprawy bieżące. :)

      Usuń
    4. Są jak najbardziej aktualne.

      Usuń
    5. Już sprawdzam. 😉

      Usuń
  7. Ciekawe spostrzeżenia na podstawie filmu, coś w tym jest!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Kasiu. Lubię takie niszowe filmy. Jakoś mam do nich szczęście.

      Usuń
  8. W tym 3 punkcie to jednak czasami trzeba iść na kompromis. Ale tylko czasami :). A film przedstawiłaś w bardzo ciekawy sposób. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy sądzi wedle własnych doświadczeń, ale niektórym przydałoby się więcej tupetu, zwłaszcza tym zdolnym i cichym.
      A dziękuję uprzejmie! Pozdrawiam serdecznie 🤗

      Usuń
    2. Pewnie i w tym co piszesz jest sporo racji. Zwłaszcza, że chyba sama mam z tym problem. Chociaż mi też ktoś kiedyś powiedział, że trzeba być "twardym jak du.a węża" :D. Pozdrawiam

      Usuń
    3. Tak mówią. Serdeczności.🤗

      Usuń
  9. Czuję się bardzo zachęcona. Na pewno mi się spodoba. To będzie coś dla mnie. Lubię hiszpańskie filmy i seriale.

    Ślę ciepłe uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Bardzo mi miło. Pozdrawiam serdecznie 🤗

      Usuń
  10. Zachęciłaś mnie do tego filmu, chociaż nie wiem, czy mam go na jakiejś z posiadanych platform.

    Podoba mi się ten cytat:
    "Osoby kreatywne rzadko rezygnują ze swoich planów, dzięki czemu często udaje im się znaleźć luki w systemie i rozwiązanie w beznadziejnych sytuacjach. Mogą tworzyć nowe wyjaśnienia, rozwiązania i nową jakość."

    Właśnie tak często podchodzę do moich problemów.
    Chociaż czasem dopada mnie zwątpienie, to jednak niemal zawsze znajduję wyjście z sytuacji.

    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zwątpienie towarzyszy czasem każdemu. Mi też się zdarza, ale wiem, że to minie i pruje dalej do przodu jak mała biała lokomotywa. 😉

      Usuń