piątek, 28 czerwca 2024

Zielone królestwa IV - Ogród renesansowy i manierystczny

 Renesans to okres, zaczynający się od odkrycia Nowego Świata do  XVI wieku. Wczesne ogrody renesansowe czerpały wzorce z antyku i średniowiecza. W tym czasie następuje rozkwit sztuki ogrodowej, a ich twórców otacza się wielką estymą. Magnaci sprowadzają do siebie ogrodników i artystów z Włoch, skąd renesans się wywodził i dzięki temu w przestrzeni publicznej zaczyna funkcjonować pojęcie - ogród włoski. Początkowo ogrody występowały jako odrębne twory wytyczone na terenie rezydencji, z czasem były jej  podporządkowane. W nowych założeniach pałacowych pojawiły się powiązania widokowe oraz oś kompozycyjna. Ogrody wciąż dzielone były na geometryczne części ( tzw. kwatery), otoczone murem i/lub krużgankami. Obrzeża rabat obsadzano roślinami strzyżonymi jak bukszpan czy jałowiec, wewnątrz sadzono kwiaty (róże, lilie, irysy, lawendę, malwy, bratki)  oraz zioła (nazywane z j. włoskiego Semplici). Po bokach szpalery z drzew występujących na danym terenie ( w szczególności zimnozielone, ale też graby czy lipy) lub pnącza na podporach. Często w założeniach ogrodowych pojawiały się baseny, kaskady i fontanny (Fontaniere'a). Z elementów kompozycyjnych, wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu, wprowadzono ogród tarasowy.

Z ciekawostek ogrodniczych pojawiły się nowe gatunki roślin sprowadzone z Ameryki i Azji Mniejszej.

Jak również elementy charakterystyczne dla renesansowego ogrodu np.:

Bosko święte - gaje oliwne pojawiające się głównie w ogrodach manierystycznych z posągami legendarnych stworzeń,

Giardino segreto - tejemniczy ogród do czytania i medytacji,

Giochi d’acqua - ukryte fontanny, które miały z zaskoczenia oblać wodą przechadzających się gości.

Ogrody Królewskie na Wawelu, Kraków


https://wawel.krakow.pl/ogrody-krolewskie

Willa di Castello, Toskania - źródło Wikipedia


Fontanna Neptuna - Villa D'Este 
- Źródło Flickr


Sacro Bosco Bomarzo - źródło Flickr - przykład ogrodu manierystycznego

Pierwszym renesansowym tekstem, który zawierał informacje na temat projektowania ogrodów, był: "De re aedificatoria" (Dziesięć ksiąg o architekturze) Leona Battisty Albertiego.

Kolejnym,  "Polifilońska walka o miłość we śnie", napisana przez Francesco Colonnę. W tym rzadkim i niezwykle tajemniczym dziele, napisanym zaraz po wynalezieniu druku i jak się okazuje w kilku językach jednocześnie, główny bohater - Poliphil przeżywa we śnie tajemnicze obrzędy i podąża przez kraj miłości - piękne ogrody, by odnaleźć utraconą kochankę Polię.

***

I jeszcze kilka zdjęć z ostatniej mojej wizyty w parku Cantigny








Rozarium







Skalny ogród




Hosty 



Ogród przydomowy


Urocze oczko wodne ze strumieniem wśród skał


Nieważka ważka


Cykady, cykady...



16 komentarzy:

  1. Nie na darmo się mówi o sztuce ogrodów:-)
    Bardzo podobały mi się ogrody na Wawelu i w Książu. Świetną inspiracją dla współczesnych są ogrody Kapias w Goczałkowicach.
    Fajny pomysł z cyklem o historii ogrodów:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że oglądałam ogrody Kapias w programie "Maja w ogrodzie". To znakomity przykład tego, jak pasja może przynieść rodzinie prosperity.
      A dziękuję. Cykl ogrodowy wyszedł całkowicie spontanicznie, ale poszukiwania i dowiadywanie się, sprawiają mi ogromną radość. Przyjemnego weekendu!🤗

      Usuń
  2. Ochjak przecudne miejsca, tak pięknie pokazane. Dziękuję /💙😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świat jest piękny. Dziękuję moja droga. Dobrej niedzieli i nowego tygodnia.🥰💙

      Usuń
  3. Kocham takie miejsca.
    Zrobiła na mnie wrażenie ta brama-twarz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sacro Bosco ( inne nazwy Święty Las, Willa Cudów lub Park Potworów) posiada wiele rzeźb przedstawiających sceny z mitologi, mitologiczne postacie i potwory. Groteskowy ogród miał zadziwiać i szokować odwiedzających. Brama na którą zwróciłaś uwagę jest dość charakterystyczna i przedstawia usta Orkusa - boga podziemi.
      Nie wiedziałam, że lubisz takie miejsca. Chciałabym zobaczyć ten ogród na własne oczy. Dobrej niedzieli i całego tygodnia.🤗

      Usuń
  4. Ja bardziej się odnajduję w lesie, na łące, polu. Kwiaty są wspaniałe, ale cenię sobie to co dzikie i nie ujarzmione ✌️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również kocham łąkę i las. I według mnie natura jest najlepszym ogrodnikiem, ale naśladowanie jej sprawia niektórym niezwykłą przyjemność. Dlatego podziwiam ludzi, którzy mają rękę do roślin. Pozdrawiam serdecznie 🤗

      Usuń
  5. nareszcie ktoś....
    dzicz i swoboda...
    wchodzisz do ogrodu roślin zakazanych na własną odpowiedzialność. Szybka edukacja...
    Tymczasem, niedouczony ogrodnik w Polsce może zapłacić milion zł kary, albo spędzić 5 lat w celi -tylko w towarzystwie słoneczników na obrazku.
    Kiedyś ktoś nieopatrznie dopuścił( nieuk?) w supermarkecie do sprzedaży roślinkę o zmyłkowej nazwie cava cava, czy coś tam...
    Nie zdążyłem kupić i potem miałem zagwozdkę- kto wykupił te roślinki-amator kawy, czy ...
    burak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam okazji uprawiać kavy kavy. Natomiast mam w swoim ogrodzie wiele warzyw, w tym buraczki, które bardzo lubię. 😀 Mam też bagatela ze 30 krzaków pomidorów! Dzicz i swoboda! Cóż za pomysł! Pielęgnować trzeba, podlewać niemal codziennie!

      Usuń
    2. 30 krzaków...
      a ile gatunków?
      Podlewać codziennie...
      woda z kranu droga, a za studnie wykopane bez pozwolenia -kara.
      Ile to wody trzeba na utrzymanie takich ogrodów, może ktoś nad tym medytował, albo czytał spacerując po alejkach...
      Swoją drogą, czy ktoś podziwia dzikie ogrody? Ja podziwiam...
      żaby, kumaki(kumkające) i ropuchy( trelujące) też
      burak

      Usuń
    3. Posadziłam głównie duże pomidory: malinowy, bawole serce, Beefsteak, Better Boy, Roma. W tym roku poszalałam z nasionami, a że szkoda mi było zmarnować, dlatego mam aż tyle krzaków. Musisz się lepiej przyjrzeć przepisom, bo z tego co czytałam, nie zawsze musisz mieć zezwolenie na budowę studni, a koszt zwraca się po 2-3 latach.
      Myślę, że wymienione i przedstawione ogrody zarabiają na siebie i nawadnianie. Ogród to twór żywy, więc żyjątka bez wątpienia tam zaglądają. Bardzo wiele osób podziwia dzikie ogrody. Ogród naturalistyczny to nowy, bardzo interesujący, trend. Niemalże idealne dla wielu rozwiązanie, bo nie wymaga aż tyle pracy, bazuje na bioróżnorodności jest ekologiczny, wiloletni i oszczędny. Wysiewa się sam. Zwróciłeś uwagę na ciekawe zagadnienie. 👍Dzięki!

      Usuń
  6. Kiedyś to było. :) Można powiedzieć patrząc na propozycję dawnych mistrzów. Renesans to jedna z ciekawszych epok moim zdaniem. Ciągle coś nowego można się dowiedzieć o niej.

    Najlepiej nie oglądać masowo piłki nożnej. Wtedy sytuacja może się poprawi, żeby wrócić do popularności. :D

    Jeszcze zależy jaki będzie ten nowy świat w prezencie. :)

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś to mieli rozmach. 😀 Chciałabym pokazać jeszcze jedno miejsce o tematyce renesansowej, ale czynne jest tylko w weekendy, ja mam weekendy zajęte, więc trudno to pogodzić, ale coś wymyślę... Jak nie piłka nożna, to co?
      Oglądałam ostatnio siatkówkę Polska -Brazylia i były duże emocje i wygrana.
      Może ,,Nowy wspaniały świat" A. Huxleya?
      Dzięki za komentarz.

      Usuń
  7. Lubię takie miejsca :).

    Zdjęcie z ważką wygląda jak namalowany obraz :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjątkowo fotogeniczna ta ważka, a miejsce urokliwe. Często do niego wracam.

      Usuń