poniedziałek, 14 października 2024

Konflikt świąt, czyli jak zdegradowano Kolumba

 Dziś 14 października 2024 w Stanach również jest święto. Już tłumaczę jakie i dlaczego tak różnie jest postrzegane i obchodzone. 

Do tej pory wiele osób uważa, że Amerykę odkrył Krzysztof Kolumb 12 października 1492r., zapominając, że od wieków żyli tam rdzenni mieszkańcy. Kolejnym  często pomijanym faktem, jest to, że Nowy Świat został odwiedzony i tymczasowo skolonizowany w  1002 roku przez innego Europejczyka -  znanego jako Leif Erikson (lub Leif Szczęśliwy), który z pochodził z północnej Skandynawii (dzisiejsza  Norwegia).  W 1960r. na północnym krańcu Nowej Funlandii  w L’Anse aux Meadows, odnaleziono pozostałości po osadzie Wikingów, co potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia i legendy jakoby Wikingowie i mieszkańcy Grenlandii dotarli do wybrzeży Ameryki przed Kolumbem.

Strona stanowiska archeologicznego:

https://parks.canada.ca/lhn-nhs/nl/meadows


Zdjęcie: https://www.nationalgeographic.com/travel/article/l-anse-aux-meadows-newfoundland

Indigenous Peoples' Day - Dzień Ludności Tubylczej jest obchodzony w drugi poniedziałek października i jest obecnie oficjalnym świętem miejscowym i federalnym. Początkowo było celebrowane w tym samym czasie co Dzień Kolumba (Columbus Day), które honorwało włoskiego odkrywcę i chętnie obchodzone było przez społeczność pochodzenia włoskiego.

Powołując się jednak na historię europejskiej kolonizacji i krzywdę Indian (ludobójstwo, przesiedlenia i przymusową asymilację), coraz częściej w mediach i  w przestrzeni publicznej mówiło się o Indigenous Peoples' Day - Dniu Ludności Tubylczej w zamian za  Columbus Day. I kto wie, czy tak się wkrótce nie stanie na stałe, gdyż w 2021r  prezydent Joe Biden podpisał proklamację w tej sprawie i w wielu stanach USA obchodzi się oficjalnie święto Indigenous Peoples' Day, a od maja 2023 r. rozpoczęły się prace nad przemianowanie tego święta z nową nazwą w Kongresie Amerykańskim.

Obecnie Indigenous Peoples' Day zamiast Columbus Day celebruje się w stanach Alabama, Alaska, Hawaje, Maine, Nebraska, Nowy Meksyk, Oklahoma, Oregon, Dakota Południowa i Vermont.

Dzień Ludności Tubylczej obchodzony jest również w innych krajach, m.in. w Brazylii, Ekwadorze, na Tajwanie, etc.

Poniżej umieszczam kilka zdjęć, które zrobiłam na pamiątkę w czasie święta Pow Wow (Bussy Woods Forest Preserve z września 2016r.) obchodzonego przez tubylczą ludność Ameryki.










11 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe jest to, co piszesz. Kiedyś dużo czytałam o Wikingach i byłam pełna podziwu dla ich podróży. To, że Columb "odkrył" Amerykę, można rozpatrywać chyba tylko w kontekście nowożytności i kolonizacji, która zrobiła dużo złego. A Indianie też mają ciekawe tradycje, wierzenia i mity. Nie jestem płaskoziemcem i nie wierzę w większość teorii spiskowych, ale wiem, że historia bywa przekłamywana.

    OdpowiedzUsuń
  2. Warto byłoby historię napisać na nowo, ale chyba tego nie doczekamy. Bardzo interesujący wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z przyjemnością przeczytałabym taką historię.
      Namiętnie oglądam History Chanel, a tam same gdybania o UFO i Atlantydzie, żadnych konkretów.

      Usuń
  3. Kochana bardzo się cieszę, że jakiś czas temu trafiłam na Twój blog bo dowiaduje się wielu nowych rzeczy, przynajmniej nowych dla mnie... że Dzień Kolumba był celebrowany w USA to wiedziałam, ale o Dniu Ludności Tubylczej już nie! I wstyd! Bo tyle wycierpieli, że powinno się o tym pamiętać. Wystarczy obejrzeć Twoje zdjęcia,aby zrozumieć jak oryginalna i zaskakująca jest to społeczność. Jeszcze raz dziękuję za ten post. Serdecznie pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  4. Super, że z Twoich wpisów można się dowiedzieć tyle nowych rzeczy, bo nie wiedziałam, że taki dzień jest obchodzony.
    Indianie to bardzo interesujące osobowości, zawsze lubiłam filmy opowiadające o ich tradycjach i zwyczajach. A stroje tubylców, pokazane na Twoich zdjęciach, bardzo mi się podobają.
    Miłego tygodnia Ci życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam, że uda mi się być na jakimś indiańskim pow wow, ale po Covidzie spotkania są jakby rzadsze.
      W.zasadzie nigdy specjalnie tego święta nie obchodziłam, dzieci miały wolne w szkole i trzeba było zapewnić im opiekę. Wydaje mi się, że ludność tubylcza zasługuje na swoje święto. Serdecznie pozdrawiam 🤗 Dobrego tygodnia. 🙂

      Usuń
  5. Jan z Kolna dotarl podobno do Ameryki kilkanascie lat wczesnoej przed Kolumbem... tak twierdza niektorzy badacze.
    Zapraszam do siebie - odpowiedzialam na Twoje pytanie... a prawidlowe odpowiedzi sa na poczatku tekstu.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  6. No i bardzo dobrze. Najwyższy czas oddać cesarzowi co carskie, a rdzennym mieszkańcom chociaż cześć i chwałę za całe skurwysyństwo, jakiego doznali od białego przybysza. A o wątku Wikingów było w serialu "Wikingowie". Ile to ma z prawdą historyczną, nie weryfikowałam. A zdjęcia piękne. Te stroje...👌👍✌️

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam o dalekich wyprawach Wikingów, imponujące żeglarstwo!
    Jestem za tym, by doceniać i honorować ludność rdzenną, jako biali przybysze na inne kontynenty nie mamy się czym chwalić, niestety!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy post. Leif Erickson kojarzy mi się z serialem „Wikingowie. Walhalla”. Ciekawa postać z historii. Słyszałam właśnie, że wysławił się swoimi podróżami i odkryciami geograficznymi. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. a tak konkretnie mówiąc, uczone ludzie wreszcie odkryli pochodzenie Kolumba(?). Badania genetyczne tak wykazały, bo odnaleźli jego potomka...
    Byli i tacy fantaści, że z pana Krzysztofa C. chcieli zrobić Polaka, a jego rodowód ciągnęli od samego króla Władysława, tego od krucjaty...
    R.

    OdpowiedzUsuń