poniedziałek, 1 maja 2023

O intucji i ogrodzie

Intuicja ( z łacińskiego intuitio - wejrzenie) jest podświadomym rozwiązaniem problemu i objawia się w postaci przebłysku myślowego, który można odrzucić, albo nie.
Intuicjonizm, który zapoczątkował Henri Bergson, to prąd filozoficzny, który przyjmuje intuicję za podstawę poznania.
Jest wiele badań na temat intuicji, ale nie o tym teraz.
Intuicja, według mnie, nie kłamie, może być jednak zagłuszana przez głos umysłu.
-Jak rozpoznać, że to intuicja?
Umysł analizuje i działa wolniej, natomiast intuicja jest bardzo szybka. Głos intuicji słyszalny jest kiedy emocje nie są wzburzone.  Intuicja nie pochodzi od emocji, ale może je wywołać, np. poczucie strachu lub ostrzeżenia w niebezpiecznej sytuacji. Intuicja jest niewerbalna, nie pojawia się w postaci słów. Nie można wytłumaczyć jej logicznie - skąd i dlaczego pojawia się to poczucie? Mówi się, że intuicja jest domeną kobiet. Czy to prawda? 

*
Moje uprawy są zdecydowanie intuicyjne. Każdego roku uczę się czegoś nowego i każdy rok jest inny.
W tym, w planach są dwie dodatkowe skrzynie, aby w sezonie letnim stać się bardziej samowystarczalnym.
Materiał na skrzynie już jest, nasiona gotowe i rozsada. Jeszcze tylko zamówić ziemię i po zimnych ogrodnikach bierzemy się do dzieła!

Zdjęcia pochodzą z zeszłego roku:





6 komentarzy:

  1. O znaczeniu intuicji przekonałam się parokrotnie, choć do końca nie wiem, czy to była moja intuicja czy uśmiech losu?
    Uprawy imponujące, gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba trudno rozdzielić te dwa dary. Dziękuję! Czeka mnie mnóstwo pracy, jeśli chodzi o ogród, ale to dla mnie przyjemność. Trzeba niestety liczyć siły na zamiary. A ja mam tyle planów... Więcej planów niż czasu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomimo tego, że wielu przeciwstawia intuicję poznaniu rozumowemu, intuicja wywodzi się z rozumu, w psychologii oznacza ona wiedzę bazującą na doświadczeniu (jest związana z pamięcią długotrwałą i niesamowitą zdolności mózgu do syntezy wielu ogonów na raz wyciągniętych z różnych szuflad - to dlatego na rozmazanych zdjęciach onkolodzy z wieloletnią praktyką rozpoznają zaczątki nowotworu szybciej i trafniej niż koledzy początkujący w fachu).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Intuicję wykorzystujemy wtedy, kiedy należy szybko podjąć decyzję, albo dane, które posiadamy są niewystarczające. Moja intuicja mówi mi szukaj złotego środka: ucz się, ale nie kieruj się wyłącznie rozumem, ponieważ niejednego już zwiódł. Poza tym przyjaciele są zawsze oparciem, kiedy dotyka Cię zły los. A życie bywa różne...

      Usuń
  4. Intuicja - czymkolwiek jest, bardzo w życiu pomaga, gdy się jej słucha.

    PS

    Miło Cię widzieć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś mnie jeszcze nie zawiodła. :)
      Pomyślałam: czemu nie? Przecież utożsamiam się z tym, co piszę. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz.💚

      Usuń