poniedziałek, 14 sierpnia 2023

Piąta siła

Naukowcy z amerykańskiego akceleratora - Fermilab  z siedzibą w Batavia, IL twierdzą, że mogą być coraz bliżej odkrycia istnienia nowej siły natury. Obecnie szukają dowodów na to, że na cząstki subatomowe, zwane mionami,  działa nieznana wcześniej siła. W przeprowadzonych wcześniej eksperymentach na  mionach g-2 okazało się, że zachowują się one w nieprzewidywalny sposób.

Do sił natury, które znaliśmy do tej pory zaliczamy: grawitację, siłę elektromagnetyczną i dwie siły jądrowe: mocną i słabą. Te siły działają na wszystko, co znajduje się we wszechświecie.

Jeśli naukowcy znajdą więcej dowodów na swoje przypuszczenia, będzie trzeba zrewidować do tej pory obowiązującą teorię  fizyki subatomowej, nazywaną Modelem Standardowym.

 Wymaga to jednak więcej eksperymentów i  więcej danych, aby potwierdzić te wyniki. A jeśli zostaną zweryfikowane, może to oznaczać początek rewolucji w fizyce. 








O Fermilab można przeczytać <tu>

Czy śledzisz jakieś naukowe nowinki? Jeśli tak to jakie? Jaka dziedzina wiedzy Cię szczególnie interesuje?

22 komentarze:

  1. Fizyka to dla mnie czarna magia

    OdpowiedzUsuń
  2. Es muy interesante. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najbardziej interesuje mnie medycyna, tu jeszcze wiele jest do zrobienia, no i podobno trwają badania nad nowym typem energii, bezpieczniejszej, niż jądrowa i o wielekroć bardziej wydajnej...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie, odkrycia medycyny dotyczą nas, naszych rodzin i znajomych. Dają nadzieję na przyszłość, a badania potwierdzają, że jakość ludzkiego życia wzrosła. Jeszcze 150 lat średnia ludzkiego życia wynosiła 30 lat, obecnie to 75 lat i ma tendencję wzrostową. Z jakich źródeł Jotko dowiadujesz się o nowinkach medycznych.
      Odnośnie energii, to mam nadzieję, że będziemy stawiać na rozwój zielonej energii.
      Pozdrawiam, miłego dnia.

      Usuń
    2. Z różnych źródeł, także z książek, uwielbiam seriale medyczne i cykle popularnonaukowe:-)
      Doniesienia o nowych źródłach energii dotyczyły ciepła , ale badania prowadzone są w mikroskali, do wykorzystania globalnie daleka droga...
      jotka

      Usuń
    3. To nie do końca tak, dzięki zasobom geotermalnym i wodnym, np.: w Islandii blisko 100% energii pozyskuje się z naturalnych źródeł. Co znaczy, że jest to możliwe.
      Kiedyś czytałam o tym, co myśli lekarz na temat seriali medycznych? I okazuje się, że zauważa on prawie same absurdy i nieprawdę (np. wiecznie wyprasowane fartuchy). Zwykły widz natomiast szuka ciekawostek (ze względu na naturalne zainteresowanie medycyną) i jakiegoś ideału w relacji pacjent - lekarz, bo rzeczywiście w serialu medyk jest pełen pasji i zaangażowania.
      Z czego wynika, że te seriale są przyjemne głównie dla pacjentów.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Lubiłam fizykę w szkole i dobra w niej byłam. Dzisiaj mam inny obszar zainteresowania, ale czasem lubię coś poczytać ciekawego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czym interesujesz się obecnie? Pozdrawiam, miłego dnia. :)

      Usuń
  5. This is very interesting. Scientifics must to learn more, and discover more. For help humanity. But for protect nature too. I think It is so important.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you for your interest in my post. Scientists are constantly looking for solutions to human problems and their governments should support them in this. Thank you for your comment.

      Usuń
  6. Nie śledzę żadnych naukowych nowinek, ale ciągnie mnie ku astronomii. Natomiast o tych badaniach coś mi się obiło o uszy i jestem ciekawa jak to się będzie dalej rozwijać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Astronomia? To pięknie! W jakim stopniu interesujesz się astronomią? Przyznam, że nie jest to popularne hobby. Codziennie obserwujesz niebo?
      Mam zamiar śledzić wszystkie wzmianki na temat 5-tej siły. ;) Pozdrawiam, dziękuję za komentarz.

      Usuń
  7. Fizykę zawsze lubiłam i zawsze interesowały mnie nowinki z nią związane (dlatego z przyjemnością przeczytałam ten wpis). Poza tym astronomia i historia. No i teologia oraz geo(wszystko, co nosi ten przedrostek). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale! Masz szeroki zakres zainteresowań. ;) Z nauk przyrodniczych wszystkie które wymieniłaś mnie również interesują, z nauk humanistycznych: historia, archeologia, historia, filozofia i religioznawstwo, ze społecznych najbardziej ekonomia i psychologia.
      Interesuje się też ogólnie pojętą sztuką. A także ogrodnictwem i projektowaniem wnętrz. Myślę, że jest o czym podyskutować i tematów nam nie zabraknie. Pozdrawiam, dziękuję za komentarz.:)

      Usuń
  8. Witaj,
    Jestem zainteresowana nauką i nowinkami pod warunkiem, że służą człowiekowi.
    Przeczytałam komentarze i zwróciłam uwagę na odpowiedź, którą udzieliłaś Karolinie.
    Z Twojego kręgu zainteresowań również te są moimi: historia i archeologia (i antropologia) , filozofia i religioznawstwo oraz psychologia.
    Interesuję się ekologią, jednak patrząc na to co się dzieje mam wątpliwości co do działań państw na rzecz ekologii i przyznam się, że powoduje to u mnie gorycz.
    Sztuką też się interesuję- w szczególności malarstwem.
    Pozdrawiam Cię serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlaczego działania państw na rzec ekologii powodują u Ciebie gorycz? Myślisz, że sobie nie radzą? Czy uważasz, że strategia UE na rzecz ekologii tzw. "Zielony Ład" jest źle zaplanowana?

      Usuń

    2. Mam w czytaniu książkę Artura Domosławskiego - "Śmierć w Amazonii". Słowo " w czytaniu" oznacza, że muszę przerywać lekturę, bo to co jest udziałem tam działających ekologów jest po prostu tragiczne. Ale czy tylko tam?! Może gdzie indziej nie w takim wymiarze i skali, ale powodów do dumy i radości na pewno nie ma.
      Pamiętam ,że kiedyś Oliwia Newton - John po każdym familijnym filmie zachęcała do oszczędzania energii elektrycznej i wody. To był taki słodki, miły przekaz i my wierzyliśmy, że to wpłynie nie tylko na mniejsze rachunki, ale takie jednostkowe zbiorowe działania uchronią naszą planetę. Dziś już niczego nie można być pewnym, a w szczególności planów, w których nie do końca wiadomo o co chodzi.

      Usuń
    3. Wydaje mi się, że na ekologii zależy najbardziej krajom zachodu plus może Australii, Nowej Zelandii i Japonii. Mam nadzieję, że kroki jakie poczyniono do tej pory w sprawie ochrony środowiska zostaną zaakceptowane również przez resztę świata. Wielkie korporacje niestety wykorzystują te różnice, aby produkować tanio, kosztem ludzi i naturalnych zasobów. Gdyby wszyscy byli jednomyślni, globalne korporacje nie miałyby racji bytu. Zwykły człowiek powinien być świadomym konsumentem. Jego wybory zakupowe są ważne! Ważna jest też edukacja i praca u podstaw.

      Usuń
  9. Raczej zajmują mnie humanistyczne zagadnienia. Nie mniej czasem jak czytam/słucham o czymś z innych dziedzin to oczy mam jak pięciozłotówki z wrażenia. Największe wrażenie zrobił na mnie chyba film o Hawkingu (chociaż całości jego założeń nie rozumiem).

    Nie wiem, tak autorka wymyśliła z tymi duszami. Chyba ma to związek z wierzeniami słowiańskimi czy podobnymi.

    Mnie owoce na śniadanie nie urzekają. Ale z drugiej strony, jakby była pokusa i głód to czemu nie. Dobra śliwka nie jest zła. :)

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Który film o Hawkingu? "Teoria wszystkiego", czy jakiś inny?
      Z tymi wieloma duszami to mógłby być: buba, strzygoń albo jakiś inny słowniański upiór. 🤔
      Jak czujesz na podniebieniu smak, widzisz, odbierasz wrażenia węchowe i daje Ci to przyjemność to wspaniale, gorzej jeśli masz do wypicia bliżej niezindentyfikowaną papkę. No ja, osobiście podziwiam amatorów shake- ów i detoksów, naprawdę.
      Dziękuję za komentarz. Pozdrawiam!

      Usuń