poniedziałek, 11 marca 2024

Oscary 10 marca 2024

 Byłam pewna, że Oscary zdominują dzisiejsze serwisy informacyjne. Będziemy  komentować pracę artystów, ich wkład w rozwój kinematografii i kultury. Podziwiać przebieg gali,  wystąpienia twórców i stroje. Na zdjęciach docenieni artyści będą lać łzy wzruszenia, dziekować i gratulować. Gala, na której  przyznawane są od 1929 roku przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej (AMPAS) Oscary, jest też wykorzystywana przez tam obecnych do zamanifestowania swoich poglądów odnośnie sytuacji geopolitycznej oraz okazją, by zostać zauważonym. W tym roku prowadzącym był Jimmy Kimmel, w związku  z czym nie obyło się bez żartów, które jednych rozbawiły, a drugich wprawiły w zażenowanie. Kontrowersje wzbudził też John Cena, który w negliżu z kopertą przykrywającą przyrodzenie wszedł na scenę by odczytać, kto otrzyma nagrodę za kostiumy. 

(https://www.instagram.com/justashottt?igsh=enBrOHlpM3BzMjFx)

A o to lista zwycięzców w najważnieszych kategoriach:

-Najlepszy film: "Oppenheimer",

-Najlepszy reżyser: Christopher Nolan,

-Najlepsza rola męska pierwszoplanowa: Cillian Murphy,

-Najlepsza rola męska drugoplanowa:

 Robert Downey Jr,

W sumie 7  statuetek dla filmu "Oppenheimer" (w tym jeszcze za zdjęcia, montaż i muzykę oryginalną).

-Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Emma Stone

I w sumie 4 statuetki dla "Biednych istot"; w tym za kostiumy, scenografię i charakteryzację.

-Najlepsza rola drugoplanowa dla aktorki Da'Vine Joy Randolph za "Przesilenie zimowe". 

-Polski akcent to polsko-brytyjska koprodukcja  "Strefa wpływów" o rodzinie Rudolfa Hössa, komendanta z Auschwitz-Birkenau, który otrzymał 2 statuetki za najlepszy film międzynarodowy i dźwięk.

-Scenariusz oryginalny "Anatomia upadku" – Justine Triet, Artur Harari – Oscar",

-Scenariusz adaptowany: "American Fiction", 

-"Barbie" za najlepszą piosenkę.

-"20 Days in Mariupol" -najlepszy film dokumentalny.

-"The Last Repair Shop" – Ben Proudfoot i Kris Bowers – Oscar - najlepszy film krótkometrażowy dokumentalny.

-Film animowany: "Chłopiec i czapla"

-Efekty specjalne: "Godzilla Minus One"

-Film krótkometrażowy "The Wonderful Story of Henry Sugar"

-Film animowany krótkometrażowy: "War is Over". 

Ten rok obfitował w naprawdę dobre filmy i kreacje filmowe. Uważam, że nagrody dla artystów są w pełni zasłużone. Natomiast niepokoją mnie tendencje jakie się pojawiają. Wydaje mi się, że wezwanie do pokokoju  pokojowego zażegnania konfliktów powinno być oczywiste. Jak wiadomo Hollywood to mekka filmowców, dyktuje trendy, wskazuje w jaką stronę będzie rozwijało się kino i ludzka wyobraźnia. 

41 komentarzy:

  1. Lubię dobre kino ! Filmy "Oscarowe" oglądam przeważnie dużo później. Chętnie obejrzę "Oppenheimer" i "Anatomię upadku".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmy, które wybrałaś są rzeczywiście godne polecenia. Napisz, czy Ci się podobały?

      Usuń
  2. A ja bardzo chciałabym zobaczyć ten polski film... tyle już o nim słyszałam dobrego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego filmu jeszcze nie widziałam. Bardzo mnie zaciekawił i podejrzewam, że zrobi na mnie wrażenie. Czy widziałaś może jakieś nominowane filmy?

      Usuń
    2. O to wiele jest do nadrobienia! :) Oppenheimer, Biedne istoty, Przesilenie zimowe, Anatomię upadku - polecam. Strefę Interesów i American Fiction jeszcze nie widziałam. To samo z Godzilla i filmów dokumentalnych. Podejrzewam, że warto.

      Usuń
  3. A ja nawet nie wiedziałam, że właśnie jest Gala Oskarowa. Jakoś się o niej nie mówiło. Jestem ciekawa "Anatomii upadku". Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gala odbyła się w niedzielę 10 marca 2024 w Los Angeles. Czekałam na nią, ponieważ udało mi się w tym roku obejrzeć większość nominowanych filmów. "Anatomy of Fall" opowiada o tragicznej w skutkach trudnej relacji w związku. Jeśli ktoś lubi kryminały i trillery, to jest film dla niego.pozdrawiam, dzięki za komentarz.

      Usuń
  4. Espero ver "Oppenheimer". Te deseo una buena semana.

    OdpowiedzUsuń
  5. Espero ver "Oppenheimer". Te deseo una buena semana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ¡Recomiendo! Vale la pena ver la película de Oppenheimer. Te deseo una buena semana.

      Usuń
  6. Czasy się zmieniają, podejście do Oscarów też. Lubię dobre kino, filmy oscarowe oglądam dużo później, często bez pojęcia, że miały cośkolwiek Oscarami wspólnego. Byłam na Oppenhaimerze. Na pewno chce zobaczyć "Anatomię upadku". No i "Biedne istoty" bo reżyser jest kozacki ✌️👌👍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oppenheimer jest bardzo dobry. Biedne istoty też gorąco polecam. Natomiast "Anatomia upadku" nieco odstaje. Jest gra aktorska, bez efektów specjalnych. Mocną stroną jest scenariusz. Ale to każdy powinien ocenić i zobaczyć sam. Dziękuję i pozdrawiam. 😀

      Usuń
  7. Nie zawracam sobie głowy takimi sprawami. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czym sobie zawracasz teraz głowę? :)

      Usuń
    2. Na pewno nie celebrytami. ;)

      Usuń
    3. Nie lubisz oglądać filmów?

      Usuń
    4. Lubię oglądać filmy, ale nie interesują mnie nazwiska, kto zagrał i kim jest prywatnie.

      Usuń
    5. Nie masz ulubionych aktorów?

      Usuń
    6. Mam ulubione twarze, na które lubię patrzeć, ale nie wyszukuję ich nazwisk, nie interesuję się nimi.

      Usuń
    7. A na jakie twarze lubisz patrzeć? 😄😁

      Usuń
    8. Pierwsza rzecz, to gra aktorska, jak ktoś jest byle jaki i w każdym filmie go rozpoznaję i widzę, że gra tak samo, jakby był jedną osobą we wszystkich scenariuszach, to nie lubię na tą osobę patrzeć.
      A lubię patrzeć nie tylko na dobrze wykonaną robotę, ale też zwyczajnie, na ładne twarze. Lubię obserwować ładnych ludzi. Na co dzień też, tego akurat nie przekładam wyłącznie na kino.

      Usuń
    9. Ale świat filmu nie słada się z samych amantów, są też aktorzy charakterystyczni. Chyba powinnam się zgodzić, że aktor powinien umieć wcielić się w rolę. Na tym polega jego praca.🤷‍♀️

      Usuń
    10. Czasami właśnie ta gra aktorska sprawia, że lubimy na daną postać patrzeć, choć może niekoniecznie być urodziwy.

      Usuń
    11. Co nie zmienia faktu, że nie wiem jak się nazywają ani nie interesuje mnie czy dostali jakieś nagrody. 😑

      Usuń
  8. Niektórzy specjalnie czekają na transmisję;-)
    Mnie ciekawi, jak to wszystko rozgrywa się od kulis, reszta to po prostu dobra inscenizacja i wielki szum.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi Ci o przygotowywanie? Zarówno za show jak i wystąpieniem/wyglądem gwiazdy stoi sztab ludzi. Na czerwonym dywanie jest wielu ludzi pilnujących porządku, nikt bez plakietki się nie przeciśnie, prócz tego dziennikarze i reporterzy, nagrania, błysk fleszy i pozowanie. Nic ciekawego. ;) Ja czekałam na transmisję, bo byłam ciekawa wyników. 😀

      Usuń
  9. Ja się cieszę, bo pisząc o Oppenheimerze w lipcu ubiegłego roku wiedziałam, że to Oscarowy film. I z Emmy cieszę się i z piosenki w wykonie Goslinga.
    Żal trochę "Chłopów". Serio, bo ten film jest naprawdę świetny. Ale taka to gra - te Oscary.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, ucieszył mnie też "Chłopiec i czapla" zwłaszcza, że już dali reżyserowi za całokształt wcześniej. :D

      Usuń
    2. Decyzje Akademii były w tym roku do przewidzenia. Niektóre filmy zadługują jednak na uwagę, mimo iż nie zdobyły żadnej nagrody. Mam tu na myśli np. Czas krwawego księżyca. Przesilenie zimowe dostało tylko jednego oscara za drugoplanową rolę dla aktorki, uważam, że Paul Giamatti zagrał świetnie. To samo Carrey Mulligan w Maestro. Mimo to jestem usatysfakcjonowana, jeśli chodzi o wyniki.A Ty?

      Usuń
    3. Cieszę się, że mój od wielu lat bardzo ulubiony Robercik D. Jr dostał w końcu Oscara, zwłaszcza, że był naprawdę świetny w Oppenheimerze.
      Maestro... W sumie prztyczek w ten film... Myślałam, że dostanie za charakteryzację, bo nie poznałam Coopera w pierwszej scenie, a poza tym ten film był zrobiony "pod Oscary" i się Bradleyek przeliczył (LUBIĘ GO, ale czasem taka porażka pozytywnie motywuje, może kolejny film będzie mniej pod publiczkę a bardziej z serca Bradleyka).
      Generalnie - to zawsze tak naprawdę jest show, a gusta publiki są zgoła inne.

      Usuń
    4. Myślę podobnie. Porażka jest procesem uczenia się. Sympatia publiczności wobec aktorów może się różnić, ale Akademia nagradza tylko jedną osobę w danej dziedzinie. Same nominacje są już wyróżnieniem. Ciekawe co będzie w przyszłym roku? Czy będziemy mogły o tym dyskutować z taką przyjemnością? W tym roku była przecież silna konkurencja. Dzięki wielkie, pozdrawiam. ;)

      Usuń
  10. Jakoś w tym roku emocje oskarowe mnie prawie zupełnie ominęły, nie oglądałam ani Oppenheimera, ani Barbie. Zamierzam obejrzeć dopiero, kiedy będą dostępna na moich platformach.
    Na marginesie mignęło mi sporo zdjęć z gali i ten nagi gość z kopertą, wg mnie nieco przesadzony ten performance :), ale z drugiej strony zabawny, skoro odczytywał nagrodę za kostiumy.
    Ogólnie rzecz biorąc, chyba to nie jest mój sezon na filmy, bo większość z wymienionych nagrodzonych nie została przeze mnie póki co jakoś wyraźnie dostrzeżona. Może jeśli je teraz pokażą nie tylko w kinach, mam szansę wyrobić sobie samodzielnie zdanie.
    Dziękuję w każdym razie za przekazanie najświeższych informacji, bo dzięki tobie wiem, kto i za co otrzymał statuetki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam niektórzy pragną zaistnieć, mimo, że golizna już mało kogo szokuje. :)) Zawsze szukam wartościowych filmów. Lubię się inspirować. Wiele rzeczy mnie ciekawi. Umberto Eco powiedział, że "kto czyta książki żyje dwa razy", myślę że w podobny sposób można odnieść się do filmów. Co więcej, człowiek sam w sobie, jako żywy organizm może wydawać się przeciętny i podobny innym... Ma dwoje oczu, uszu, usta, nos, dwie ręce i nogi, głowę, brzuch itd.
      Ale to co przekazuje, to co przeżył i jest jego opowieścią, czyni go interesującym i innym.
      Dzięki za miły komentarz. Do obejrzenia filmów zachęcam. :)

      Usuń
  11. Ucieszyła mnie nagroda dla aktorki Da'Vine Joy Randolph za "Przesilenie zimowe". :) Bardzo dobra, przejmująca i zapadająca w pamięć rola kobieca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Poruszający film, świetna rola Da'Vine Joy Randolph. Dzięki za komentarz.

      Usuń
  12. Od czasów dzieciństwa zawsze starałam się oglądać te ceremonie na żywo. W tym roku niestety transmisja miała miejsce podczas mojego wyjazdu do Gruzji i znając laureatów musiałam zadowolić się obejrzeniem powtórki transmisji. No cóż w życiu nie można mieć wszystkiego- a samą ceremonię zaliczam osobiście do bardzo udanych :-)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłaś w Gruzji? To wspaniale! Dużo słyszałam o gościnności Gruzinów i pysznym jedzeniu.

      Usuń
  13. Tak, masz rację w tym roku do Oskara nominowanych było dużo dobrych filmów.
    Wiedziałam, że Emma Stone zdobędzie statuetkę za pierwszoplanową aktorkę. Jej rola w "Biednych istotach" była świetna.
    Z nagrodzonych chciałabym zobaczyć zwycięzcę, bo jeszcze nie widziałam i "Chłopca i czaplę"
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękny animowany film. Ja bardzo chciałabym zobaczyć "Strefę interesów". Zaintrygował mnie pan Raczek, który opowiadał w jaki sposób był ten film nakręcony. No i te 2 Oscary! -Za najlepszy film i dźwięk. Miałam szczęście obejrzeć w tym roku wiele wartościowych filmów. No i do ludzi mam też szczęście. Dziękuję za komentarz, pozdrawiam serdecznie 🤗

      Usuń