czwartek, 14 marca 2024

17 marca - St. Patrick's Day

 17 marca USA obchodzi irlandzkie święto Saint Patrick's Day - patrona Irlandii Świętego Patryka. Z tej okazji organizowane są liczne imprezy i tradycyjne parady. W miastach, w których istnieje liczna społeczność irlandzka  parady gromadzą sporą publiczność. Paradują organizacje, lokalne biznesy pochodzenia irlandzkiego, a także tradycyjni tancerze i muzycy.

Zdjęcie Chicago Tribune

W Chicago z okazji Saint Patrick's Day od lat 60-tych władze miasta zezwalają na barwienie rzeki Chicago na jaskrawy zielony kolor. Barwnik, jak zapewniają organizatorzy jest ekologiczny.



Zielony to narodowy kolor Irlandii. W ten dzień nie tylko rzeka zabarwia się na zielono, również ulice stają się zielone od ubrań przechodniów, a w irlandzikch barach piwo.

32 komentarze:

  1. O zielonej rzece i piwie słyszałam, no i liście koniczyny 😉
    Wiele tych świąt w USA być musi, bo i różnych nacji wiele
    Jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Można tu spotkać ludzi z całego świata różniących się tradycją i obyczajami. Dla mnie jest to niezwykle ciekawy miszmasz. Niekiedy tradycje powstają na imigrancji. Tak było z zielonym piwem, które zaczęto serwować w Stanach na Świętego Patryka. W Irlandii do tradycyjnej whiskey wkładano natomiast koniczynkę. Dzięki za komentarz. Przyjemnego weekendu!

      Usuń
    2. Wzajemnie, u nas ma być zimno, niestety...

      Usuń
    3. U nas weekend ok.4°C, w tygodniu więcej niż 10° w dzień. Wiosna.

      Usuń
  2. Genial ni me acordaba. Pasa un momento divertido. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gracias mi amiga y les deseo un hermoso fin de semana. Te mando un beso.

      Usuń
  3. Piłam zielone piwo irlandzkie, smak ma normalny, a kolor daje bardzo fajny efekt.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super wygląda ta zielona rzeka!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo fajnie. Ciekawa tradycja. Można popróbować irlandzkich specjałów, posłuchać muzyki, obejrzeć tematyczny film...

      Usuń
  5. Świetnie to wygląda, zielony to taki radosny i wiosenny kolor, w sam raz do tego, żeby świętować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zielony to mój ulubiony. Wspaniałego weekendu Pani Ogrodowa.

      Usuń
  6. O super, a ja wczoraj oglądałam film "Irlandzkie życzenie". Średniak, ale widoki piękne... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem trzeba taki lżejszy. :) Dzięki za propozycję, pozdrawiam. 🤗

      Usuń
    2. Tak się składa, że wczoraj go oglądałam i jestem nim nieco rozczarowana. Zdjęcia piękne, bo Irlandia taka jest, ale cała reszta mocno przeciętna, aktorstwo też nie było najlepsze. Nawet na chwilę przysnęłam gdzieś w środku filmu ;)

      Usuń
    3. Witam Cię na moim blogu. Bardzo mi miło, że tu zajrzałaś. Nie widziałam jeszcze tego filmu. Czasem mi się zdarza obejrzeć słabszy film. A jakie filmy z Irlandią w tle polecasz?

      Usuń
    4. Myślę, że niewiele straciłaś, MaB ;) Choć z drugiej strony nie znam Twojego gustu, więc kto wie - może akurat byłabyś nim usatysfakcjonowana. Nie zawsze przecież mamy ochotę na ambitne kino. I choć lubię je, niekiedy oglądam też te "odmóżdżające" produkcje.
      Do moich ulubionych należą: "Banshees of Inisherin", "Mickybo & Me", "W Imię Ojca", "Calvary", "Philomena", "The Guard", "Moja lewa stopa", "Chłopak rzeźnika"...
      "Leap Year" jest bardzo estetyczny i nieco podobny do "Irish Wish".

      Miłej niedzieli :)

      Usuń
    5. Jak ja Ci dziękuję za gotową listę. Z polecenia to zawsze jest lepiej. Pięknie dziękuję i życzę udanego całego tygodnia! :)

      Usuń
    6. Do usług :)
      Dziękuję za życzenia, mam nadzieję, że Twój też taki będzie :)

      Usuń
    7. Będzie! Nie ma innej opcji. 😉

      Usuń
  7. Zawsze na lekcjach angielskiego mówiliśmy o tym święcie, ale za wiele nie pamietam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja dopiero tutaj się dowiedziałam o jego istnieniu. Nigdy czynnie nie uczestniczyłam w jego obchodach. Pora to zmienić.☘️🍀

      Usuń
  8. W Irlandii oczarowała mnie listopadowa zieleń i to zielone piwo jest be - smakuje jak zwykłe, a ja nie lubię piwa. W sumie fajnie jest, że ludzie kultywują swoje tradycje. Niesamowicie wygląda ta zielona woda w rzece! Grajmy w zielone!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tradycja to tradycja. Nawet jak los rzuci nas daleko, to dzięki nim pamiętamy skąd jesteśmy. Zazieleniło się u nas i kwitną już magnolie. Pozdrawiam serdecznie 🤗

      Usuń
    2. Wow! Tu mają pączki, kocham je. :)

      Usuń
    3. Wyglądają jak gaiki- maiki na topienie Marzanny: suche badyle, a na nich kwiaty. Jakby trochę nierealne... Piękne.

      Usuń
  9. Zielona rzeka przypomniała mi filmy o czarnych charakterach jakoś, którzy czynią takie rzeczy. :)

    Dzięki za uznanie dla notki ze zdjęciami u mnie. W sumie coś w tym właśnie jest. :)

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, jaki masz na myśli? Sama zastanawiałam się, czy to nie jest szkodliwe dla środowiska? Cała akcja, jak wskazują źródła, wyszła od stowarzyszenia hydraulików - Chicago Plumbers, którzy to wpuszczali do rzeki substancję, która zabarwiała się na pomarańczowo pod wpływem ścieków. Później barwnik zmienił się na zielony i jak zapewniają organizatorzy jest to barwnik spożywczy, biodegradalny.
      Atrakcja z okazji Dnia Świętego Patryka gromadzi setki biodegradale.
      Dziękuję za odwiedziny, pozdrawiam.🤗

      Usuń
  10. Ta zielona rzeka wygląda interesująco, swego czasu zdarzało mi się świętować ten dzień :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Swego czasu mój tata pracował w Irlandii i tam dzień św. Patryka obchodzony jest bardzo, bardzo uroczyście. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak słyszałam! Dopowiem jedynie, że Chicago wygrało plebiscycie na miejsce, gdzie obchody Dnia Świętego Patryka są równie uroczyste. Serdeczności 🤗

      Usuń