poniedziałek, 7 października 2024

Dlaczego lubimy się bać? Dekoracje na Halloween 2024.

 Dziś chciałabym zadać Wam pytanie i zastanowić się z Wami: czy i dlaczego lubimy się bać?

Dlaczego nieraz umyślnie stawiamy się w sytuacji zagrożenia i specjalnie je prowokujemy?

Przecież obawa, lęk, przerażenie nie są emocjami pozytywnymi, a mimo to chętnie sięgamy po trillery, oglądamy horrory, gramy w gry pełne brutalności i przerażających potworów. Dlaczego decydujemy się na skok ze spadochronem, jazdę kolejką górską, czy skok na bungee?

Jak to zjawisko wytłumaczyć z naukowego punktu widzenia?

Wszelkiego rodzaju fobie i strach mają korzenie ewolucyjne. Na przykład niechęć do pająków i węży została przekazana nam w genach po naszych przodkach.

Nasz niepokój najczęściej wywołują sytuacje potencjalnie niebezpieczne: ciemne i ciasne pomieszczenia, duże wysokości, głęboka woda, dziwne odgłosy, etc.

W sytuacji zagrożenia nasz mózg wysyła informację do układu nerwowego i nadnerczy, gdzie wytwarzają się hormony: kortyzol (hormon stresu), adrenalina (hormon przetrwania) oraz, co ciekawe, dopamina (hormon szczęścia).

Pod wpływem strachu nasze zmysły wyostrzają się, a ciało przygotowuje się do walki lub ucieczki.

Okazuje się, że gdy strach jest kontrolowany, to reakcja na niepokój wywołany przez przeróżne bodźce działa jak psychiczna siłownia i jak trening. Dzięki temu w bezpiecznych warunkach możemy się sprawdzić, zwiększyć samoświadomość i reakcje na trudności. To wszystko łączy się z uczuciem ogólnego zadowolenia, że wyszliśmy z opresji cało ;) i stwarza możliwość przyszłego rozwoju.

To dlatego właśnie wszystkie legendy i baśnie, które w istocie są straszne, tak bardzo fascynują i tak bardzo się  dzieciom (i dorosłym) podobają.

(Na podstawie - https://naukatolubie.pl/)

***


Poniżej będę umieszczać tegoroczne dekoracje na Halloween. Zapraszam do zabawy i wskazanie tej, która podoba Wam się najbardziej lub jest najstraszniejsza. 🎃




1.


2.


3.



4.


5.


6.


7.



8.




9.




10. 


11.




12. 




16 komentarzy:

  1. Mroczne baśnie często oswajają nas z trudnymi tematami i lękami. Jak dla mnie Jack Skellington jest świetny! Uwielbiam "The Nightmare Before Christmas". :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy tekst! Miałam zajęcia na studiach o tym, o czym piszesz. Dzięki za przypomnienie :)
    Ciężko mi wybrać, która dekoracja najbardziej przerażająca. Wszystkie wywołują u mnie lęk.
    Nie lubię się bać. Ja się obawiam wsiąść na konia, a co dopiero skakać na bungee.
    Choć ostatnio zabrałam się za oglądanie horroru z własnej woli bo lubię koreąńskiego aktora. Dla mnie to nie lada wyzwanie. Tyle potworów, brrr, aż mine ciarki przechodzą xD
    Pozdrawiam serdecznie
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O jakiego aktora chodzi i dlaczego go lubisz?
      I ja pozdrawiam serdecznie 🤗

      Usuń
    2. Aktor nazywa się Song Kang. Zauroczył mnie kompletnie w Navillera, dwunastoodcinkowej dramie dostępnej na Netflixie. Oto krótka recenzja.
      "Navillera to opowieść o dwóch bohaterach. Pierwszym jest Chae Rok, 23-letni utalentowany tancerz baletowy, a drugim 70-letni Deok Chool, który chce pobierać lekcje baletu.
      Trener Chae Roka zarządza by ten został instruktorem tańca starszego pana, jednak chłopak nie jest zachwycony tym pomysłem. Nie on jeden zresztą - prawie cała rodzina jest przeciwna uprawianiu baletu przez Deok Choola, ponieważ, jak argumentują, powinien on "starzeć się z godnośćią"
      Czy młody ambitny Che Rok i pełen optymizmu staruszek znajdą wspólny język?
      Podobał mi się również wątek dawnego kolegi tancerza, który obwiniał go o zaprzepaszczenie kariery piłkarza.
      Ta drama chwyta za serce i nie chce puścić.
      Navillera to wzruszająca i ciepła opowieść o pasji, rodzinnych więzach oraz przyjaźni.
      Całości dopełniają piękne sceny tańca oraz poruszająca muzyka.
      Zachęcam do oglądania!
      Ocena: 5/5"

      LInk do trailera
      https://www.youtube.com/watch?v=YtK3Vtw4rno

      Wybacz, rozpisałam się, ale bardzo polecam tą dramę :)

      Usuń
    3. Super! Na pewno skorzystam z polecajki. Twoja rekomendacja i tematyka serialu zachęciła mnie do obejrzenia. 😉

      Usuń
  3. No właśnie, lęk kontrolowany!
    Chyba dlatego lubię kryminały i thrillery w literaturze, na filmach podobne strachy są czasami groźniejsze...
    Świetna ta czarownica!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. Obraz przemocy jest bardzo sugestywny, a kiedy czytamy książkę, to pracuje nasza wyobraźnia. Dzięki za komentarz, pozdrawiam!🤗

      Usuń
  4. Lubimy poczuć bezpieczny strach, dlatego oglądamy i czytamy książki z dreszczykiem. Poza tym jest coś fascynującego w strachu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ludzie od zawsze chcieli uniknąć niebezpieczeństwa i dzięki temu strachowi zabezpieczali się w rozmaity sposób. Strach i troska o najbliższych pcha "świat" i ludzi ku rozwojowi, ku innowacjom...

      Usuń
  5. Myślę, że lubimy się bać kiedy mamy świadomość tego, że pomimo strachu jesteśmy bezpieczni. Fajnie ogląda się horror na sofce pod kocykiem ale już zdecydowanie mniej frajdy daje nam nocny spacer przez ciemny las. Ja osobiście lubię się bać, a może poprostu lubię adrenalinę jaką dają np. turbulencje w samolocie bo przypomina mi to trochę karuzelę w wesołym miasteczku, które swoją drogą też uwielbiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę. Lubimy się bać tylko w kontrolowanej sytuacji i na własnych warunkach. Turbulencje kojarzą się nam z wakacjami. 👍

      Usuń
  6. Chyba jestem wyjątkiem, bo... nie lubię się bać. Nie przepadam ani za horrorami literackimi ani filmowymi, uczucie strachu mnie paraliżuje i jest dla mnie nieprzyjemne.
    Po prostu boję się bać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Absolutnie nie zamierzam Cię straszyć. Oswajam jedynie niektóre zjawiska. Serdecznie pozdrawiam 🤗

      Usuń
  7. Ja zdecydowanie jestem z tych, którzy lubią czuć adrenalinę! Po prostu sprawia mi to frajdę, a przełamywanie lęków satysfakcję. Lubię sobie udowadniać, że dam radę jeśli chodzi o ekstremalne atrakcje, a zarazem próbowanie ich jest dla mnie bardzo ekscytujące, bo towarzyszy właśnie temu dużo emocji, takie interakcje zostają na długo we wspomnieniach. ...a Halloween uwielbiam za kreatywność!

    OdpowiedzUsuń
  8. Lindas decoraciones. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń